20.10.2011

Ako bolo na GDD 2011 v Praze

Na rozdiel od Laca, som mal podstatne jednoduchsiu a lahsiu cestu do Clarion Congress Hotelu, kedze to mam iba par zastavok elektrickou a metrom :)
Na tento Google Developer Day som sa tesil. Nie ze by som sa na predosle rocniky netesil, ale len prednedavnom som sa intenzivne zacal zaujimat specialne o vyvoj pre platformu Android a viem ze GDD ze jedna z konferencii, ktora moj hlad po novinkach urcite naplni. A naplnila.
V uvodnej reci sa Brad Adams zameral na novinky "hot" poduktov Google pre developerov. Pocas Android sekcie sa spominali najma cisla: celkovo 8 miliard instalacii Android aplikacii, 300 tisic aplikacii na Android Markete, takmer 600 tisic dennych aktivacii Android zariadeni a dalsie wow cisla. Bola predstavena aj aplikacia pre sledovanie spankoveho rezimu a zaroven budik, ktora pobavila. Pri HTML5 ma zaujala novinka, pozicana od Android API, tzv. WebIntents. Bolo prezentovane aj WebGL 3D demo lopticky padajucej do bazena vratane rotacie beziace v Chrome. Dalsou zabavnou prezentaciou bolo YouTube 3D video so znamou veverickou z Ice Age, ktore sme pozerali spolu s okuliarmi s farebnymi filtrami. Pre fandov Google Maps bola predstavena vektorova (2D aj 3D) grafika cez WebGL. 3D budovy vrhaju tien podla aktualnej polohy slnka. Pomerne dalsou novinkou su Google Storage a Prediction API, prezentovalo sa aj Google Cloud SQL API demo, ktore umoznuje vyuzivat Google App Engine ulozisko a pristupovat k nemu ako k relacnej databazi cez JDBC driver. Dokonca bol prezentovany aj kod v PHP, ktory bezal na App Engine. Doteraz som PHP kod na GDD este nevidel :)
Na prvej prednaske 'Excellence in Android User Experience' som sa dozvedel viac o UI komponentoch Android Honeycomb, konkretne ActionBar a vytvarani layoutov s viac panelmi prostrednictvom Fragments. Boli predstavene good practises pri navrhovan UIs Honeycomb SDK. Kedze Honeycomb je primarne urceny pre tablety, platia tu ine odporucania, ako pri klasickych smartfonoch. Je dolezite vyvarovat sa napr. pouzitim konstanty xlarge, ktora uz nepredstavuje obrazovku tabletu, kedze large v Honeycomb API reprezentuje 7" displej. Samozrejme by sme nemali pouzival malu velkost pisma, a nepredpokladat, ze API level >= 11 predstavuje iba tablet zariadenie. Pri navigacii medzi panelmi je mozne vyuzivat navigacne prvky Up a Back, ktore maju rozdielny vyznam. Taktiez ma zaujala prezentacia Android aplikacie a najme uskalia, ktorym sa vyvarovat. Autori tejto aplikacie dorazne varovali pred pouzitim metody String.format(), s ktorou mali performance problemy zistene pocast profilingu aplikacie.
V dalsej prednaske 'Whats new in Android' ma zaujal Cloud to device messaging framework, ktory sluzi na push zo servera pre mobilne zariadenia. Sparky nahodou prezradil, ze o 4 am CEST sa chysta cosi velke, neskor identifikovane ako predstavenie novej verzie Android 4.0!
V prednaske o OAuth a OpenID boli prezentovane novinky OAuth2.0. Zaujal ma GITKit UI, ktory umoznuje zobrazit kus HTML kodu pre prihlasenie do domeny prostrednictvom existujucich pouzivatelskych uctov napr. GMail, Yahoo a dalsich.
Interaktivna prednaska 'Live review of Android applications' sa mi pacila najviac. Dobrovolnici z davu (bolo ich myslim pat), ktori chceli (a mali kuraz) dostat feedback od googlerov a ludi z davu, prezentovali svoje aplikacie. Po prezentovani aplikacie dostali feedback od googlerov a ludi z davu. Tykali sa najma napadu aplikacie, UI a UX. Ludia z davu sa taktiez pridali. Nakoniec sme hlasovali o najlepsiu aplikaciu. Vyherca ziskal siltovku a plysaka Android, ostatni dalsie dary. Vacsou cenou bol urcite feedback, ktory im pomoze vylepsit ich aplikacie.
Na dalsej prednaske 'High speed graphics in Android' boli prezentovane viacere pristupy k rychlemu vykreslovaniu 2D a 3D grafiky pre Android: OpenGL ES a Renderscript, OpenGL ES a NDK. OpenGL ES sam o sebe vyzaduje znalost hardveru, a navyse rozne Android zariadenia maju rozne GPU. Preto prichadza Honeycomb s novinkou Renderscript. Ta umoznuje beh na roznych GPU, hoci debug je s minimalnym toolchainom je stale vyzva. Dalsou moznostou je pouzitie OpenGL ES spolu s nativnym NDK. Umoznuje pouzitie jestvujuceho C/C++ kodu pre Android, hoci debug je stale vyzvou. Boli prezentovane dalsie tipy pre zvysenie vykonu aj s pouzitim Android SDK (Canvas).
Poslednou prednaskou bola netypicka seria kratkych 5 minutovych prednasok od googlerov a vybranych ludi. Oporucam pozriet, ja som stihol skvele motivacne prednasky od Michala Srajera z Inmite a Dana Franca z GUG.cz. Na konci ma pobavila prednaska od fanusika tweeteru, vrelo odporucam!!
Na konci potesila vecera, specialne skvele zakusky a biele vino. Tohtorocny GDD hodnotim velmi pozitivne najma kvoli interaktivnejsim prednaskam a zaverecnej light talk, ktore naladia na veceru a party :)

>

19.10.2011

Google Vývojársky Deň

Ludkovia moji, to bol ale den....

04:20 výskok z postele, reku si vravím, nech tam ten Ľubo náhodou nečaká... kuknem na teplomer (nie ten podpazušný, ale taká supertermostanica) a tam že "outdoor 24.7 C". Nie, nie, to nemóže byť pravda, za chvíľu to dokáže empirický styk so vzduchom vonku.
04:40 som bol pripravený vo výťahu, preskočil som prah bytovky.... šupa.. skoro ako keby 24 bez dvadsiatichštyroch. A tam si kráča Peter. Faaajn, pokecame chvíľu. Plán bol, že za 20 min. obehneme 4 miesta v Bratislave... už teraz je však jasné, že prechod z Ružinova do Petržalky nám na 5 min nevydá.

Ďalej sa ani nejdem rozpisovať o nakladaní našich rozospatých tiel do elegantnej čiernej dodávky, podarilo sa to! Cestou sme stihli samozrejme vyriešiť všetky problémy sveta, od Androidov cez neprispôsobivých občanov, jedine chladnokrvnej politike sme sa hádam vyhli. Čomu sme sa však nevyhli boli trojradové zápchy v Přahe. Napätie by sa dalo krájať o 09:04 keď sme chvátali na registráciu - kupodivu to ešte nezačalo...

Ak chcete vedieť aký bol Keynote, tak bol relatívne dlhý a povedalo sa v ňom z každého rožku trošku. 1000 ľudí v sále, každý nažhavený niečo sa dozvedieť, niečo ošahať, niekomu dať 1+. Tak sme sa vrhli do socializovania sa. A potom sup-sup na dáke prednášky - len ten elán bol väčší ako voľakedy v škole :) Nakukol som na Places API a zistil som, ze nemôže byť nič jednoduchšie, ako zistiť koľko univerzít sa nachádza v blízkom okolí kliku na mapu pomocou jednoduchého REST requestu. Hodinová dĺžka myslím v pohode postačovala a mohol som si odniesť zakaždým príjemný pocit, že som sa niečo nové dozvedel.

V hlavnej sále som sa ako každoročne nachádzali výstavné kusy telefónov, smartphonov, a všakovakých "padov". Niektoré boli menej výkonné, ale Galaxy Tab ma prekvapil svojou svižnosťou browsera.

Vo vzdialenejšom rohu boli porozostavované tzv. sandboxy, kde sa rôzni ľudkovia snažili odprezentovať výtvory používajúce Google technológie... a tento rok sme nabrali odvahu aj my a prišli sme odhaliť naše Synapso. Zaujal ma však jeden pán, ktorý pomocou Google Apps za mesiac stvoril robustný systém na podporu výučby - cez registráciu až po prihlasovanie sa na kurzy a e-mailing. Samozrejme som sa zastavil aj pri Google TV, kde popri urastenom junákovi z Google žiarila drobná aziatka ( či "orientka" Igor? :). Mojej babičke také zariadenie nenainštalujem kvôli prekomplikovanému diaľkovému ovládaču, ale možno v budúcnosti zvážim vývoj nejakého "viddžetíku" do telky. A okolo poletovalo také vznášadielko ovládané android-padom....

A na záver večera s dobrým Plzníkom ....

21:07 sme naložili unavené telá do čiernej dodávky a hor-sa späť do BA. Prepáčte českí bratia, cesta domov bola dlhá a namáhavá, preto sme vynechali vašu afterparty. Napriek tomu sme vyložili všetky české drobáky (a dokonca aj kuny a lipy) jednému pumpárovi a naložili za to tašku plnú .... plzníkov ovšem :))

See you next year on GDD

10.10.2011

Súťaž Android Code 2011: hlasujte o najlepšie Android aplikácie a vyhrajte

Slovenský Android portál MojAndroid.sk vyhlasuje prvý ročník súťaže Android Code 2011 o najlepšie slovenské Android hry a aplikácie. Súťaž Android Code 2011 hľadá slovenské talenty a najlepšie aplikácie, ktoré sa tento rok objavili na Slovensku. Ak ste už vyvinuli Android aplikáciu, prihláste ju na stránke AndroidCode.sk a môžete vyhrať finančnú odmenu a najnovšie smartfóny od HTC. Partnermi súťaže Android Code 2011 sú AppRulezz a spoločnosti HTC, Sygic a SmartAds.sk.

Najlepšie Android aplikácie

Porota bude klásť dôraz na funkčnosť, prínos a jedinečnosť aplikácií. Na záver vyhodnotí aplikácie v dvoch kategóriach:
  1. brandované aplikácie (ur­če­né ako pro­mo pre klien­ta)
  2. nebrandované aplikácie (ur­če­né spot­re­bi­te­ľom)
Víťazné aplikácie postúpia priamo do shortlistu budúcoročnej súťaže AppRulezz 2012, kde sa budú uchádzať o víťazstvo medzi najlepšími mobilnými aplikáciami na Slovensku.
Do hlasovania sa môžu zapojiť aj Android fanúšikovia a komunita, ktorá vyberie jedného víťaza v hlasovaní o najlepšiu Android aplikáciu.

Ceny pre víťazov


Ceny pre nebrandované aplikácie sú:
  1. cena: 500 EUR + HTC Sensation + navigácia Sygic GPS Navigation
  2. cena: 300 EUR + HTC Desire S + navigácia Sygic GPS Navigation
  3. cena: 200 EUR + HTC Wildfire S + navigácia Sygic GPS Navigation

Cena pre najlepšiu aplikáciu podľa verejného hlasovania:
  1. cena: HTC Sensation + navigácia Sygic GPS Navigation
Ceny pre hlasujúcich:
3 x HTC Wildfire S a 10 x navigácia Sygic GPS Navigation

Spustené prihlasovanie Android aplikácií

Na stránke AndroidCode.sk je možné začať prihlasovať Android aplikácie do súťaže. Po prihlásení prvých aplikácií sa spustí od 15. októbra aj verejné hlasovanie, kde budú Android fanúšikovia hodnotiť najlepšie aplikácie.

Celý článok: http://www.mojandroid.sk/novinky/sutaz-android-code-2011-hlasujte-o-najlepsie-android-aplikacie-a-vyhrajte

9.10.2011

Pozvanie na jesenný GTUG



Ak máte záujem zaregistrujte sa na: http://www.meetup.com/GTUG-Slovakia/

Tešíme sa na Vašu účasť!

GTUG tím

5.10.2011

Hackathon #2

Je sobota, 9:30 ráno. Utekám na autobus spomínajúc, či mám všetko... notebook, adaptér, usb kábel, veď ideme vyvíjať pre android!!! Dobre, všetko mám. Až na zastávke zažívam mierne rozčarovanie, čo som zabudla? Môžete trikrát hádať . . .

No áno, mobil. Takže bežím späť a o 20 minút som na zastávke zas. Tentokrát aj s mobilom. Napriek meškaniu som na mieste, v progressbare, medzi prvými tromi. Dávame chladiť pivká, štartujeme notebooky, dúfajúc, že nás bude o niečo viac. Netrvá dlho a sme siedmi (statoční).

V plnom nasadení

Začiatky sú veľmi rozpačité. Niektorí ešte stále nemajú stiahnuté a nastavené vývojárske prostredie. No dá sa za takých podmienok vyvíjať seriózna aplikácia pre Android?!?! Ešteže tu máme pivo a pizzu na obed.

Pizza a zrejme aj vypité pivo nás nakopli. V aplikáciách z posledného hackathonu sme pokračovať nechceli. Nadchol nás nápad na novú aplikáciu, prostredníctvom ktorej by sa dali hodnotiť krčmy, pivo aj obsluhujúce čašníčky. Aplikácia Pivo+ (čítaj pivoplus) sa začína rysovať.

Našou snahou bolo využiť, pokiaľ to bude možné, čo najviac google technológií. Takže zdrojové kódy šli na google code, server na appengine, klient je pre android, využili sme aj google maps api, v ďalekých plánoch je prepojenie s google+, atď. O verzovacom systéme sme hlasovali. Vyhral git so štyrmi hlasmi (ktorí to boli???). Prečo, pýtam sa, keď šiesti zo siedmich developerov naň aspoň raz zanadávali? Pracovná nálada bola vynikajúca. Štyria pracovali na frontende, traja na backende. Hoci sme tomu na začiatku veľmi neverili, pred polnocou sme mali nástrel fungujúcej aplikácie na Androide komunikujúcej so serverom na Appengine. Ani sme sa nenazdali, pivo sa vypilo, tak sme to zabalili a šli domov.

V akom stave je Pivo+ a čo to vlastne je? Pozrite tu. Osobne odporúčam nahliadnuť do zdrojového kódu, nielen pre názvy projektov. Na dotiahnutie bude potrebný ešte nejaký ten hackathon. Ja len dúfam, že sa čoskoro a v rovnakom, resp. hojnejšom počte stretneme opäť. Takže hackovaniu zdar a v google technológiách zvlášť.

Pivo+ na Androide



Na priblíženie atmosféry hackathonu si môžete pozrieť fotky.
Zdrojové kódy a bližšie info na google code.
A zopár tweetov #pivoplus.